Kázání a nedělka 15.11.2020

(Video s nedělkou je na konci této stránky.)


Píseň 367 Studně nepřevážená

Modlitba: Hospodine, náš Bože a Otče, jsme na cestě mezi narozením a smrtí, každý někde jinde, přesto se teď můžeme s vděčností zastavit a rozhlédnout… – a pomyslet na ty, kdo nás do života vyslali, na své rodiče, z jejichž lásky tu můžeme být. Ve víře také víme o tvé lásce, která nás do tohoto světa uvedla a v něm doprovází. Děkujeme za ty úseky, v nichž jsme mohli vesele poskakovat - se smíchem i zpěvem na rtech. Myslíme však také na ty části cesty vedoucí údolími stínů smrti, na chvíle, které jsme procházeli s obavami a obtížemi, kde jsme klesali a bloudili. Snad došlo i na úseky, kdy jsme byli neseni. Víme o lidech, kteří nás pozvedli, podrželi, věříme, že i ty nás podpíráš, když to potřebujeme. Čeká nás snad ještě kus životní cesty, nevíme, kdy skončí, ale chtěli bychom po ní jít – s otevřenýma očima a srdcem vnímavým pro to, co je kolem nás, pro krásu světa i pro druhé. A proto prosíme, abys ty byl s námi. Jako jsi šel životem po této zemi ve svém Synu Ježíši Kristu. Amen

Čtení: J 11,1-15 Byl nemocen jeden člověk, Lazar z Betanie, z vesnice, kde bydlela Marie a její sestra Marta. 2 To byla ta Marie, která pomazala Pána vzácným olejem a nohy mu otřela svými vlasy; a její bratr Lazar byl nemocen. 3 Sestry mu vzkázaly: "Pane, ten, kterého máš rád, je nemocen." 4 Když to Ježíš uslyšel, řekl: "Ta nemoc není k smrti, ale k slávě Boží, aby Syn Boží byl skrze ni oslaven." 5 Ježíš Martu, její sestru i Lazara miloval.  6 Když uslyšel, že je Lazar nemocen, zůstal ještě dva dny na tom místě, kde byl. 7 Teprve potom řekl svým učedníkům: "Pojďme opět do Judska!" 8 Učedníci mu řekl: "Mistře, není to dávno, co tě chtěli Židé ukamenovat, a zase tam chceš jít?" 9 Ježíš odpověděl: "Což nemá den dvanáct hodin? Kdo chodí ve dne, neklopýtne, neboť vidí světlo tohoto světa. 10 Kdo však chodí v noci, klopýtá, poněvadž v něm není světla." 11 To pověděl a dodal: "Náš přítel Lazar usnul. Ale jdu ho probudit." 12 Učedníci mu řekli: "Pane, spí-li, uzdraví se." 13 Ježíš mluvil o jeho smrti, ale oni mysleli, že mluví o pouhém spánku. 14 Tehdy jim Ježíš řekl: "Lazar umřel. 15 A jsem rád, že jsem tam nebyl, kvůli vám, abyste uvěřili. Pojďme k němu!"

Kázání na text J 11,38-44 Ježíš, znovu rozhorlen, přichází k hrobu. Byla to jeskyně a na ní ležel kámen.  39 Ježíš řekl: "Zvedněte ten kámen!" sestra zemřelého Marta mu řekla: "Pane, už je v rozkladu, vždyť je to čtvrtý den." 40 Ježíš jí odpověděl: "Neřekl jsem ti, že uvidíš slávu Boží, budeš-li věřit?" 41 Zvedli tedy kámen. Ježíš pohlédl vzhůru a řekl: "Otče, děkuji ti, žes mě vyslyšel. 42 Věděl jsem sice, že mě vždycky slyšíš, ale řekl jsem to kvůli zástupu, který stojí kolem, aby uvěřili, že ty jsi mě poslal." 43 Když to řekl, zvolal mocným hlasem: "Lazare, pojď ven!" 44 Zemřelý vyšel, měl plátnem svázány ruce i nohy a tvář měl zahalenu šátkem. Ježíš jim řekl: "Rozvažte ho a nechte odejít!"

Po dušičkovém čase věnovaném umírání, smrti, pohřbu a hřbitovům konečně slova naděje. Ale má-li být naděje ve smrti, musí být nejprve (logicky) smrt. Ty minulé dvě neděle sice byla z těchto míst řeč o smrti, ale snažil jsem se ze všech sil, aby to bylo o životě, protože o ten jde. I v tom příběhu o vzkříšení Lazara.

Ježíš ale nejprve uslyší nedobrou zprávu o jeho nemoci. Můžeme číst ve statistice nemocných, můžeme se pokoušet uvidět za každým číslem zemřelých konkrétní lidi, ale teprve když onemocní a zemře někdo nám známý, je vše jinak… Onemocněl člověk jménem Lazar, Ježíšův přítel. Tím to začíná. Ale Ježíš ještě dva dny otálí, než vyrazí na cestu, a tak přijde pozdě. Snad ne náhodou třetí den se odvíjí ten známý příběh vrcholící tím, že Lazar vyjde z hrobu, obvázán a dost možná už nějak poznamenán pobýváním ve smrti, temnu a tichu hrobu. O tom ale víc nevíme (a legenda, že z Lazara se stal časem biskup na Kypru, který se až do konce života nezasmál, je pozdější). Dojde v tom příběhu taky na pár rozhovorů – s učedníky, kterým Ježíš říká, že v tom příběhu o nemoci, o smrti taky jde o zjevení Boží slávy; a s Lazarovými sestrami Martou a Marií, které neskrývají výčitky, že tu Ježíš nebyl a že s ním by to tak neskončilo. A že v něm se ale blíží naděje vzkříšení. A pak stanou u hrobu a tam v Ježíšově blízkosti a na jeho slovo Lazar z hrobu vyjde, tak to líčí evangelista Jan a mnoho podrobností z toho neuslyšíme.

Jde o další ze znamení, která Ježíš podle Janova evangelia činil. Znamení, která obracejí náš svět a jeho zákonitosti na hlavu. Vína je dost, i když se zdálo, že svatebčané jsou na dně (J 2). Slepý vidí, ač by mu slepotu druzí pomalu přáli (J 9). Mrtví vstávají (J 11). Zatím jen ten jeden, v evangeliu podle Jana právě jen Lazar. Je to naprosto jedinečné i ve vyprávění o Ježíši, Ježíš nefunguje jako mašinka na křísení z mrtvých, ani neléčí a nevyléčí každého, koho potká. Ale jsou to nadějná znamení změny...

Ale ani tohle vzkříšení není a nás nevede k žádné rozjuchané náladě přehlížející nemoci a bolesti a trápení; že nás přece už nic netrápí a kdeže na nás bacily a viry a umírání a smrt. Ale berou se vážně, jen ne smrtelně vážně, jen ne s tou poslední vážností. Ta je popřána jinému. A to tomu, který se k hrobu přiblíží, který sám pláče, kterému je Lazara líto, který ho má rád. Tomu, který už pomalu směřuje k Jeruzalému, kterému právě tohle vzkříšení zase o něco přitíží v jeho sporu s tehdejším náboženským establishmentem. A také tohle vzkříšení má co dělat s jeho smrtí. 

Jan Amos Komenský, jehož smrt si dnes (docela případně) připomínáme, mluvil (v Cvičení se v pobožnosti pravé) o dvojím vzkříšení, duchovním a tělesném. „Jedno duchovní, probuzení totiž povstání duše naší z mrtvosti hříchů k sloužení v novotě života Bohu - to slove vzkříšení první.“ Znamením tohoto prvního je podobně jako u Lazara to, že stolujeme s Pánem (J 12,1-2). A pak to druhé, které na mysl možná přijde, které nemáme v moci, které je ale zaslíbením, slibem Ježíšovým a kterému můžeme důvěřovat a na ně se spouštět. Držel se ho Komenský, protože to podle mého nebyl předně pedagog s úžasným programem a ideou (, kterou se nám nepovedlo až do dneška – takřka čtyřech staletích stále ještě uvést do života a do škol a do vzdělávání dětí); ani jen filosof, teolog či představitel své křesťanské jednoty, ale myslím předně muž naděje. Ve všech hrůzách a ztrátách osobních i společenských - přece doufal, přece stále znovu pracoval a věřil, že to má smysl. 

Stojíme tak symbolicky u jeho hrobu, jsme u hrobu – Lazarova, staneme u hrobu svých blízkých, jednou skončíme v tom svém. A smíme se také spustit na to svědectví, že Ježíš křísí mrtvé, že v něm byl Bůh, který vzkřísil zase jej. A že, věříme-li mu, ta naděje se týká také nás…

Modlitba: Pane, zní to možná až příliš nadějně, když slýcháme pořád o dalších nemocných, umírajících a mrtvých; a také s hroby máme své zkušenosti. Ale s tím, že by to nebyla konečná, to tolik ne. Ale rád bych věřil a podle toho žil, že jsi vzkříšení a život…                                      

Přímluvy: Pane Bože, donese se k nám hodně zpráv, dobré, ale i ty horší. Myslíme na ty, kdo jsou nemocní, kdo se ocitli v ohrožení života i na ty, kdo je doprovázejí a opečovávají. Myslíme na ty, kdo jsou na konci své životní cesty. Přimlouváme se za ty, kdo někoho ztratili. Kdo se musejí rozloučit, vystrojit pohřeb a ono je to dnes dvojnásob těžké…

Přimlouváme se za ty, kdo umírají ještě za života, kterým život bere a krátí závislost, sobectví, které uzavřela před druhými i světem nemoc duše. Modlíme se za ty, kdo jsou zavření – za všemožnými mřížemi – okolo nich i v nich samých…

Myslíme na lidi, kteří žijí v zemích, kde nepanuje svoboda, zákon a spravedlnost. Myslíme na země, kde se válčí, kde lidé nemohou žít v pokoji. Modlíme se za Etiopii, Bělorusko, Ukrajinu, Hongkong, Severní Koreu a jiná místa, o jejichž otevřených ranách jsme třeba ani neslyšeli…

Modlíme se také Kristovu církev, rozdělenou, přeslýchanou, bojácnou, leckdy zas zpychlou, uzavřenou a do sebe zahleděnou. Prosíme o jednotu mezi sebou. Spojuj nás a posiluj, když se teď nemůžeme potkávat. Provázej nás, naše nejbližší, tuto zemi i vší život na ní…

A modlíme se také společně, jak nás to naučil tvůj Syn: Otče náš…

Poslání: Ř 8 Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj. 7 Soustředění na sebe je Bohu nepřátelské, neboť se nechce ani nemůže podřídit Božímu zákonu. 8 Ti, kdo žijí jen z vlastních sil, nemohou se líbit Bohu. 9 Vy však nejste živi ze své síly, ale z moci Ducha, jestliže ve vás Boží Duch přebývá. Kdo nemá Ducha Kristova, ten není jeho. 10 Je-li však ve vás Kristus, pak vaše tělo sice podléhá smrti, protože jste zhřešili, ale Duch dává život, protože jste ospravedlněni. 11 Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá.

Požehnání: Milost našeho Pána Ježíše Krista a láska Boží a přítomnost Ducha svatého se všemi námi. Amen.                       

Píseň 346 Buď tobě sláva, jenž jsi z mrtvých vstal


Nedělka: Vzkříšení Lazara

pracovní list