Kázání 27.12.2015 - Lubomír Kabíček
Text kázání :2 K 8,9
Znáte přece milost našeho Pána Ježíše Krista. Byl bohatý,ale pro vás stal se chudým, abyste vy jeho chudobou zbohatli.
Mili b.a s.,
jedním slovem se dá vystihnout to co stalo o vánocích. Byla vyhlášena Boží milost nad námi lidmi, vlastně jakási generální amnestie. Stal se zázrak, něco, co nikdo nečekal. Jako kdyby vězeň, který měl jít na smrt ,nyní najednou uslyšel, že je volný. V poslední chvíli se změnila jeho beznadějná situace.
Copak o změnu, o tu jistě všichni stojíme. Když je kolem nás mnoho zla, toužíme po tom, aby se poměry změnily. aby zlo prohrálo. Ale zpravidla při té změně myslíme na násilnou změnu, u druhých lidí. Nic jiného si ani neumíme představit.Že bychom se sami měli změnit, nás ani nenapadne.
Ježíš přišel do světa , a rozhodl se změnit lidi a svět úplně jinak než to děláme my lidé. Nezačaly se měnit vnější poměry, na něž si často právem štěžujeme. Vyzval nás , abychom se sami změnili.. Proto kázal: Čiňte pokání, obraťte se, změňte kurs svého života, neboť se přiblížilo království Boží. Jen tak se dočkáte lepšího světa. My se však stále mylně domníváme , že Pán Bůh by měl mocně zasáhovat do světa, potírat všechno zlo, aby všichni viděli jeho slávu, pak by se myslíme si ,se lidé změnili.. To však ten biblický Pán Bůh nedělá. I když je bohatý a slavný, čteme v našem textu, stal se kvůli nám lidem chudým, zbavil se své božské slávy.
Proč to udělal, vždyť tím si přece jasně ublížil.Nám pomáhá, ale sám na to doplácí. Není divu, že nemá v tomto světě patřičný úspěch. Mnozí takto vnějšně neúpěšného Boha nepřijímají a někteříá dokonce říkají, že je mrtev.
Ale ptejme se znovu : proč to Pán Bůh vlastně udělal? Proč se Boží syn, narodil v chudých betlémských jeslích, aby nakonec skončil na popravišti, na kříži jako ten kterého lidé zavrhli? Na to jen jediná odpověd, Pán Bůh přišel do našeho světa bez božské slávy, aby nám pomohl a nás zachránil, na svou reputaci nedbal. Když nás nechtěl trestat, zřekl se kvůli nám své božské slávy, aby nám mohl odpustit. A právě takto ,ve své lsác ek nám nám umožiniul, abychom se změnili k dobrému . Naše současná situace opravdu není trochu vábná: Máme se v naší zemi dnes hmotně lépe, než kdy jidy, ale nevíme si rady se svými životy, s hrůzou se díváme na současné děni v našem světě. Zla je stále víc a víc. Jsme bezradni. Umíme nenávidět, ty, kteří nás ohrožují, ale tím se nic neřeší, náš strach je pak ještě větší. Bojíme se, jak to vše ve světě nakonec dopadne? .
O vánocích však naštěstí vždycky znovu slyšíme zvěst o tomto podivuhodném Božím činu. Syn Boží nepřišel do našeho světa, a naráz z něho odstranil všechno zlo. To bychom jistě všichni uvítali. Ale při tom nás nenapadlo, že by musel potrestat nás a všechny lidi na světě, za to co jsme provedli s Božím dobrým světem. Pán Bůh však bojuje proti zlu ve svět i v nás jinak, než my lidé. Ne soudem a trestyt, ale jeho láska nás nutí, abychom se změnili, a se navrátili k lidství, které jsme postráceli.
Dnešní náš text z 2 Kor tento Ježíšův boj proti zlu , vyjadřil tím, co vyrůstá z Boží milosti a jeho lásky. Proto ekumenická bible místo milosti užíla slovo štědrost. :Znáte štědrost našeho Pána Ježíše Krista,byl bohatý, ale pro nás stal se chudým, abychom jeho chudobou zbohatli. Apoštol se raduje z toho, že makedonští křesťané z pohanů nemysleli jen na sebe, což je nám často vlastní, sebrali štědře mnoho peněz i na chudé křesťany ze židů v Jeruzalémě, které ani osobně neznali. Nenechali je v nouzi, když potřebovali pomoc. I my Češi, to se dá říci, dovedeme být i když mnozí v Pána Boha nevěříme, velice štědří. Když se stane ve světě nějaké neštěstí, patříme k těm nejštědřejším mezi všemi národy. Nedávný adventní nedělní koncerty to znovu potvrdily. Věřím, že i v této naší finanční štědrostí se projevuje Boží milost. Ač mnozínebereme pána Boha vážně, jjsme dál štědří. Vidím v tom Ježíšovu stopu, že jeho dílo na této zemi nebylo marné.
Ale ta Boží láska k nám nebyla vůbec laciná. Pán Bůh za ni zaplatil tím, že mnozí ho neuznávají, myslí si, že do světa vůbec nezasahuje, že nečiní zázraky, které bychom si přáli. Ale není tomu tak!. Pán Bůh do našeho svvěta i dnes zasahuje. Ve víře v Něho prožíváme že navzdory jeho chudobě,kterou dobroovlně zvolil kvůli nám, je stále slavný a mocný, ale ne tak, že by se zveličoval, že by byl ješitný. Je mocný v tom, že lidem pomáhá i když mnozí o tom často nevědí. Vánoce a velikonce nám vždycky ukazují, že se stal v Ježíši Kristu člověkem, aby jeho láska nás změnila, a s jeho pomocí jsme dokázali jako On milovat druhé, nejen sebe a tak vytvářet nový a lepší svět.
Poměry ve světě se proto ani dnes nezmění samy od sebe. Je nám však nabídnuta Ježíšova cesta cestu soucitu s lidmi trpícími, cesta lásky a pomoci těm, ktetří jsou na tom špatně.My tuto cestu lásky často odmítáme, ale každé vánoce nás před ní staví.Odmítíme ji, že jí nejsme schopni. Ale každé vánoce nám ji zvěstují. Boží mocná láska vede k štědrosti, k tomu co obykle je nám cizí. Aspoň jednou do roka, na Štědrý den o vánocích můžeme být najednou trochu jiní, nemyslet jen na sebe a dávat si dávat dárky.
Ovšem veliká komplikce je v tom, že tato Bohem dobrovolně zvolená chudoba mnohým ztěžuje víru v Boha, protože ho cheme mít mocného a slavného a ne chudého a neúspěšného. . Ale jen takový biblický Bůh , plný lásky, nám rozumí je při nás a s námi, když nám není dobře, protože to vše také sám prožil. V tom Božím člověčenství je Pán Bůh tak slavný tak jak nikdo z lidí nebyl a nebude. Jeho zázraky, které často nevidíme, nás nepřivedou k víře v Něho. Uvěříme v Něho až když jsme strženi a uchváceni jeho seobeobětnou láskou , a když uznáme, že ji potřebujeme.
Ale jednou, to je naše naděje, se plně zjeví Boží sláva a uvidí ji vidět všichni lidé.Všechno zlo bude poraženo. Dobro nadobro zvítězí nad zlem, naplní se všechny naše touhy a přání, tak jak se částečně už stalo při vzkříšení Ježíše Krista z mrtvých. Už začal už nový svět, v němž bude mít nakonec poslední slovo Bůh a ne zlo, které nás stále tak děsí. Věříme v Boha, který je mocný ve své chudobě lásky, protože opravdu mocný je jen ten, kdo zachraňuje člověka i tento svět.